divendres, 2 de març del 2018

Es pot exercitar el cervell per impedir la dislèxia

Al llarg dels anys, diversos estudis neurocientífics han confirmat que les regions auditives del cervell coincideixen amb els estímuls auditius externs. És a dir, el cervell és capaç de regular de forma natural la freqüència de les seves ones cerebrals amb les oscil·lacions o el ritme del que escolta en cada moment.
No obstant això, poc se sabia fins ara de les seqüeles que tenia l'efecte de la sincronització cerebral, també conegut com brain-entrainment, a les regions del cervell directament relacionades amb el procés del llenguatge.
El cervell és capaç de compassar de manera natural la freqüència de les seves ones cerebrals amb les oscil·lacions o el ritme del que escolta a cada instant
Una investigació duta a terme pel Basque Center on Cognition, Brain and Language (BCBL, per les sigles en anglès) de Sant Sebastià ha estudiat aquest aspecte i ha analitzat a fons la sincronització cerebral de 72 persones.
Segons explica Nicola Molinaro, investigador al BCBL, l'experiment ha demostrat que la sincronització amb la parla és més intensa quan el cervell escolta ones de baixa freqüència -aquelles relacionades amb l'accent, els tons i l'entonació de l'parla-.
L'estudi ha demostrat que aquesta sincronització deriva en una acceleració directa de les regions cerebrals relacionades amb el processament de llenguatge, com és el cas de l'àrea de Broca, una secció situada al lòbul frontal de l'hemisferi esquerre i involucrada en la producció del mateix.
En anteriors treballs els investigadors del centre de Sant Sebastià van comprovar que els nens amb dislèxia mostren una feble sincronització amb les bandes de freqüència baixa, i per tant, una escassa activació de les regions relacionades amb el processament del llenguatge.
A més, està científicament demostrat que els joves que no processen de manera òptima les ones de freqüència baixa tenen més dificultats per descodificar els fonemes i paraules, el que es relaciona directament amb la capacitat lectora i els possibles trastorns de la mateixa, com la dislèxia.

Per obtenir més informació sobre la notícia publicada el 26 de Febrer de 2018 per la revista SINC enllaç